Ga jij op vakantie naar Zuid-Afrika en ga je roadtrippen door dit prachtige land of overweeg je een roadtrip te maken maar vraag je je af hoe autorijden in Zuid-Afrika werkt? In dit artikel lees je alles wat je wilt weten over autorijden in Zuid-Afrika (gebaseerd op mijn ervaringen). Zo ga je zorgeloos en goed voorbereid op weg.

Lees ook: Roadtrip Westkaap en Oostkaap [reisverslag met handige tips]

Auto huren in Zuid-Afrika

Kies voor Sunny Cars. Hier huur je altijd all-inclusive, dus automatisch inclusief verzekeringen, wat een zorgeloos gevoel geeft. Je hebt ook geen stress over het afsluiten van extra verzekeringen ja of nee, Sunny Cars benadrukt zelfs dat je je geen verzekeringen moet laten aanpraten bij het ophalen van de auto. Binnen een mum van tijd start je met een gerust hart aan je roadtrip!

Welk type auto je kiest is afhankelijk van je wensen. Met hoeveel personen ben je? Heb je veel bagage? Ga je de bergen in (zwaardere motor nodig)? Ik huurde tijdens mijn meest recente roadtrip door Zuid-Afrika een Nissan Almera voor twee weken rondrijden door de Oostkaap en de Westkaap met twee personen en meerdere stukken bagage. Deze auto was heerlijk comfortabel voor de lange rijafstanden, stevig en ruim.

Lees ook: Auto huren in het buitenland [informatie en tips]

Heb je in Zuid-Afrika een Internationaal rijbewijs nodig?

Voor autorijden in Zuid-Afrika heb je een internationaal rijbewijs nodig. Deze is drie jaar geldig en kun je aanschaffen bij een ANWB-winkel. Je hebt alleen je rijbewijs en een pasfoto nodig om een internationaal rijbewijs te kopen. Lees ook: Internationaal rijbewijs nodig? Lees er hier alles over.

Roadtriproute Westkaap en Oostkaap (reisverslag met tips) - Map of Joy

Moet je in Zuid-Afrika links rijden?

In Zuid-Afrika moet je aan de linkerkant van de weg rijden. Vind je dit lastig? Het scheelt als je kiest voor het huren van een automaat, want dan hoef je minder handelingen te verrichten. Ook is het fijn om achter iemand aan te rijden, zeker als je voor het eerst een rotonde pakt. Dan kun je afkijken hoe je moet rijden.

Goed om te weten: je pedalen zitten op precies dezelfde plek als je gewend bent, alleen je versnellingspook zit nu aan de linkerkant in plaats van de rechterkant. Je zult vast een paar keer misgrijpen, maar het went gelukkig snel.

Lees ook: 5x de leukste roadtrips in Zuid-Afrika

Autorijden in Zuid-Afrika: alles wat je wilt weten!

Verkeersborden en maximale snelheid in Zuid-Afrika

De verkeersborden zijn bijna overal tweetalig: Afrikaans en Engels. Het Afrikaans is voor ons Nederlanders sowieso prima te lezen, want het Afrikaans is lijkt enorm op het Nederlands. Ondanks dat je links rijdt worden rijafstanden aangegeven in kilometers en niet in miles. Dit geldt dus ook voor de maximale snelheden. Op de snelweg mag je over het algemeen maximaal 120 kilometer per uur rijden.

Autorijden in Zuid-Afrika: alles wat je wilt weten!

Zijn er snelheidscontroles op de wegen in Zuid-Afrika?

Jazeker! Het is mede daarom absoluut aan te raden om je aan de maximale toegestane snelheid te houden als je gaat autorijden in Zuid-Afrika. Voor de veiligheid rijden er veel politieauto’s op de snelwegen om mensen die te hard rijden (of zich misdragen) aan te houden, maar ook wordt er op heel veel plekken geflitst. Zonde om je roadtrip door Zuid-Afrika onnodig duur te maken toch?

Autorijden in Zuid-Afrika: alles wat je wilt weten!

Is liften toegestaan in Zuid-Afrika?

Ja, en je zult daardoor al snel merken dat het in Zuid-Afrika heel normaal is om mensen langs de snelweg te zien lopen. Schrik hier niet van. De locals doen dit, omdat ze graag liften (of gewoon om van A naar B te lopen). Het is toegestaan dat ze dit doen, tenzij je een verkeersbord ziet met daarop de figuur van een persoon en een streep erdoor.

In Zuid-Afrika heb je hele brede vluchtstroken (een “snelstrik”), dus het is hierdoor een stuk minder gevaarlijk dan bij ons. Sommige lifters houden alleen een duim omhoog, andere zwaaien met geldflappen en weer anderen houden een boordje omhoog met de bestemming waar ze heen willen. Of je lifters mee moet nemen is een eigen keuze, maar als toerist zou ik het afraden. Een local kan beter inschatten of het veilig is dan een vakantieganger.

Als je op een stuk snelweg komt waar geen vluchtstrook is, dan wordt dat aangegeven met een verkeersbord waar een grote S op staat met een schuine streep erdoorheen. Vaak gaat dit maar om hele kleine stukjes van een weg.

Autorijden in Zuid-Afrika: alles wat je wilt weten!

Hoe werkt inhalen op de snelweg in Zuid-Afrika?

De brede vluchtstrook is niet alleen handig voor de lifters: je zult al snel ervaren dat men tijdens het autorijden in Zuid-Afrika de vluchtstrook gebruikt als een soort extra rijbaan bij het inhalen. Het werkt zo: als een bestuurder op de linkerhelft van de weg rijdt en merkt dat iemand hem wil inhalen, dan rijdt deze persoon de vluchtstrook (gedeeltelijk) op om meer ruimte te maken. Als je het voor het eerst ziet vind je het misschien een beetje gek of onnodig, maar na een tijdje ervaar je hoe prettig dit eigenlijk is, zeker als je 120 kilometer per uur rijdt. Het geven van een bedankje met je alarmlichten na het inhalen wordt gewaardeerd.

Autorijden in Zuid-Afrika: alles wat je wilt weten!

Werkzaamheden op de weg

Ook anders dan je gewend bent: als er werkzaamheden aan de weg worden verricht dan staat er tientallen meters voor en na de plek waar gewerkt wordt een persoon met een rode vlag te zwaaien. Geen knipperende matrixborden dus in Zuid-Afrika, maar mensen die er persoonlijk zorg voor dragen dat het veilig blijft op de weg.

Autorijden in Zuid-Afrika: alles wat je wilt weten!

Kwaliteit van de wegen in Zuid-Afrika

Ga je autorijden in Zuid-Afrika op de snelwegen, dan zul je al snel merken dat deze in goeie staat verkeren. Ik heb ervaring met de wegen rond Kaapstad, de Oostkaap, Westkaap, Durban en de omgeving van Johannesburg en dat was overal goed te noemen. Ga je van de snelweg af, dan kan het voorkomen dat je op een zogenaamde “dirt road” terecht komt. Dit is meestal een weg van zand of kleine stenen, maar meestal prima te doen met een gewone auto.

Ga je met je eigen auto op safari, bijvoorbeeld -net als ik- in het Addo Elephant Park? Daar zijn de wegen ook goed genoeg voor een gewone auto. Sommige wegen in het park zijn zelfs geasfalteerd.

Tolwegen in Zuid-Afrika

Er zijn niet veel tolwegen in Zuid-Afrika, maar als je bijvoorbeeld op de N2 van Kaapstad richting Port Elizabeth rijdt via het Tsitsikamma National Park, dan moet je tol betalen bij een tolpoortje. Dit kan alleen met een creditcard of in Afrikaanse Randen. Ik reed ook over de Chapman’s Peak Drive (op het Kaapse Schiereiland) en daar kon je de tol van 50 Rand alleen cash betalen, want een Nederlandse creditcard werd niet geaccepteerd. Kortom: een beetje cash op zak is altijd handig.

Autorijden in Zuid-Afrika: alles wat je wilt weten!
De tolpoort bij Tsitsikamma.

Dieren op en langs de weg

Het is een natuurrijk land en dus is het eigenlijk altijd oppassen geblazen wat wilde dieren betreft. Vooral apen staan erom bekend niet zo bang voor auto’s te zijn. Ik heb ze meerdere keren de weg op zien rennen, ook op plekken waar je het niet zo snel verwacht. De maximale snelheid is erop aangepast, maar let toch extra goed op. Vooral bij stukken berm met veel ruimte zitten ze graag te ravotten. Vaak wordt de aanwezigheid van apen ook door een verkeersbord onder de aandacht gebracht.

Autorijden in Zuid-Afrika: alles wat je wilt weten!
Dit bord zul je het meest vaak zien qua dieren op de weg, maar je hebt ze zelfs met een pinguÏn erop.

Parkeren in Zuid-Afrika

Hoe het zit met parkeren tijdens het autorijden door Zuid-Afrika is afhankelijk van de plek waar je bent. Je mag niet zomaar overal parkeren; hier wordt streng op gecontroleerd. Houd de borden dus goed in de gaten.

In kleine dorpen is parkeren meestal gratis, maar bij steden kun je te maken krijgen met zogenaamde parkeerwachters. Dit zijn mensen met een geel of oranje hesje waar “parking assistent” op staat die voor een klein bedrag (zorg voor cash geld) op je auto willen passen. Ik ervaarde dit bijvoorbeeld in de stad Knysna, langs de N2.

Dit wordt voornamelijk door daklozen gedaan die zo een centje hopen te verdienen (je mag zelf bepalen of je iets en hoeveel je wilt geven). In een stad als Kaapstad zie je parkeermedewerkers die dit echt als beroep doen en waar je ook echt moet betalen voor een parkeerplaats. Je herkent deze parkeermedewerkers aan een zwart kastje dat ze kruislings op hun lijf dragen en aan het feit dat als je bij hen afrekent je een bonnetje krijgt uit een draagbaar apparaatje. In een stad als Kaapstad kun je ook beveiligd parkeren in enkele garages die precies hetzelfde werken als in Nederland.

Tanken en de faciliteiten onderweg in Zuid-Afrika

Even stoppen voor een pauze, tanken, iets eten en drinken of naar het toilet? Mijn ervaring is dat je langs de snelwegen op veel plekken terecht kunt voor dit alles. Ook kun je af en toe een picknickplaats tegenkomen waar je op bankjes (vaak met mooi uitzicht) kunt zitten.

Als je gaat tanken dan vraagt een persoon aan de pomp wat je wilt en tankt voor je. Je kunt gewoon blijven zitten. Je kunt afrekenen met je creditcard bij deze persoon of met contant geld binnen bij de benzinepomp. Ook vragen ze of ze je oliepeil even moeten checken of bijvoorbeeld je bandenspanning en daarnaast worden je ramen ook nog schoongemaakt. Een extra service die in Zuid-Afrika bij het tanken hoort, zodat iedereen een stukje zorgelozer de weg op gaat. Heel fijn!

Is autorijden in Zuid-Afrika veilig?

De meest gestelde vraag is toch: is autorijden in Zuid-Afrika veilig? Hierover kan ik kort zijn: ja, mits je enkele regels in acht neemt! De automobilisten rijden goed (niet zoals bijvoorbeeld in Italië, waar je nog weleens flink kunt schrikken van het rijgedrag) en bovendien is de lokale bevolking erg vriendelijk. Ook maken veel lokale inwoners zich hard tegen criminaliteit, dus er is sociale controle.

Natuurlijk is het raadzaam om goed op te letten en zodra je iets verdacht vindt of niet vertrouwd weg te gaan, maar ik heb na twee weken rondrijden door de Oostkaap en de Westkaap (oktober 2019)ervaren dat het veilig te noemen is. Ook in april 2010, toen ik rondreed in de omgeving van Johannesburg en Durban en heb ik het zo ervaren. Als je nog twijfelt hoop ik je hierbij gerust te kunnen stellen.

Hou als je gaat autorijden in Zuid-Afrika wel de volgende regels in acht: rij liever niet in het donker, houd de deuren van je auto altijd op slot, parkeer alleen op plekken die je vertrouwt en stop niet zomaar voor iemand die daarom vraagt.

Autorijden in Zuid-Afrika: alles wat je wilt weten!

One thought on “Autorijden in Zuid-Afrika: alles wat je wilt weten!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *